In 2022 kan u als werkgever € 2 per dag onbelast vergoeden voor kosten die uw werknemer maakt tijdens een thuiswerkdag. Dit bedrag wordt per 1 januari 2023 waarschijnlijk verhoogd naar € 2,13 per thuiswerkdag. Een verdere verhoging is niet mogelijk. In de wet is vastgelegd dat het bedrag van de onbelaste thuiswerkvergoeding wordt geïndexeerd aan de hand van de tabelcorrectiefactor om rekening te houden met inflatie. In dit artikel leest u hier meer over.
Gerichte vrijstelling voor kosten thuiswerken van € 2 per dag
Sinds 1 januari 2022 heeft u als werkgever de mogelijkheid om maximaal € 2 per dag aan een werknemer te vergoeden voor de kosten van thuiswerken. Het bedrag van € 2 geldt zowel als een werknemer de hele dag als slechts een deel van de dag thuiswerkt. Voor de bepaling van de hoogte van de onbelaste thuiswerkvergoeding is de berekening van het Nibud van augustus 2021 gehanteerd.
Let op! Werkt uw werknemer op één dag zowel thuis als op kantoor, dan moet u als werkgever kiezen tussen de onbelaste thuiswerkvergoeding van maximaal € 2 per dag of de onbelaste reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer van maximaal € 0,19 per kilometer.
Vrije ruimte
Wilt u uw werknemer meer dan € 2 per dag onbelast vergoeden? Dan kan dat, als u het bedrag daarboven aanwijst in uw vrije ruimte van de werkkostenregeling. Deze vrije ruimte bedraagt in 2022 1,7% over de eerste € 400.000 van de totale loonsom. Boven dit bedrag is dit 1,18%. Zolang u met al uw aangewezen vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen binnen de vrije ruimte blijft, kan dit onbelast. Overschrijdt u de vrije ruimte, dan betaalt u 80% belasting.
Let op! Bij het aanwijzen in uw vrije ruimte moet u voldoen aan de gebruikelijkheidstoets. De gebruikelijkheidstoets betekent dat een vergoeding, verstrekking of terbeschikkingstelling niet meer dan 30% mag afwijken van wat in vergelijkbare omstandigheden gebruikelijk is. Over bedragen tot € 2.400 per werknemer per jaar doet de Belastingdienst niet moeilijk. Tot deze grens wordt er van uitgegaan dat alles gebruikelijk is.
Verhoging 2023
De onbelaste thuiswerkvergoeding wordt per 1 januari 2023 geïndexeerd aan de hand van de tabelcorrectiefactor. In deze tabelcorrectiefactor wordt rekening gehouden met de inflatie. Naar verwachting zal de tabelcorrectiefactor uitkomen op 1,063. Dit betekent dat de onbelaste thuiswerkvergoeding vanaf 2023 waarschijnlijk uitkomt op € 2,13 per thuiswerkdag. De wet biedt geen ruimte voor verdere verhoging, ondanks dat het Nibud in maart 2022 heeft berekend dat de kosten voor thuiswerken circa € 3,05 bedragen.
Let op! Het werkelijke bedrag dat onbelast vergoed kan worden in 2023 zal medio december van dit jaar bekend worden.
Tip! Het bedrag van de onbelaste reiskostenvergoeding gaat in 2023 ook omhoog. Het is echter nog onbekend met hoeveel dit bedrag verhoogd wordt. Waarschijnlijk is dit € 0,21 per kilometer.