De Roosendaalse ondernemer Kristian Naalden gaat met de verkoop van Verfwebwinkel.nl aan Fixami (Gereedschapcentrum.nl) een internationale koers varen. Maar stond de overname in zijn groeistrategie? Allerminst. ‘Ik werd zelf benaderd door investeringsmaatschappij Foreman Capital. Dus ben ik maar eens gaan praten.’
Kristian Naalden was onbekend met de wereld van private equity en overnames. De ondernemer was de laatste jaren vooral bezig geweest met zijn eigen onderneming te laten groeien. Voor het familiebedrijf ZGV (Zuider Glas- en Verfhandel) in Roosendaal, dat hij in 2004 van zijn moeder overnam, bouwde hij in 2006 een website die uitgroeide tot een van de grootste online verfwinkels in Nederland. Dus waarom verkopen?
Succes in de online aanpak
Om succesvol te kunnen ondernemen moet je als ondernemer vooral nieuwsgierig zijn en oog hebben voor de realiteit, vindt Kristian. ‘Het volgen van trends, ontwikkelingen en denken vanuit de behoefte van de klant is hierbij noodzakelijk. Toen online verkoop nog in de kinderschoenen stond, ben ik naast onze verfwinkel gaan bouwen aan een website. Dat vond ik een leuk spel. In online business moet je groeien, anders verlies je het. En groeien deden we. En toen corona kwam en iedereen thuis aan het klussen sloeg, gingen de verkoopcijfers helemaal door het dak.’
Ondersteuning
Voor de financiële en administratieve ondersteuning van zijn groeiende bedrijf werkt Kristian sinds 2010 met Moore DRV. ‘Ze verzorgen de jaarrekening, administratie, aangiftes en lonen en geven advies op fiscaal gebied. En ondersteunen ook in de vorm van IT-consultancy, onder meer door samen met mij het handelssysteem Exact Online Handel op maat in te richten. Waar aanvankelijk orders binnenkwamen en facturen nog zelf in de administratie moesten worden gezet, is het hele proces inmiddels geautomatiseerd door een koppeling van de webshops aan Exact Online. Van de binnenkomende order, tot de verwerking en uitlevering, het matchen van de betalingen via Ideal in de administratie tot het aanpassen van de order. Dat scheelt ontzettend veel tijd!’


Dashboard
Ook richtte de IT-afdeling van Moore DRV een dashboard in om meer inzicht te krijgen in de verkoop. Zo kon Kristian bijvoorbeeld zien welke artikelgroepen de meeste omzet hadden, of waar welk product in Nederland met name werd verkocht. Zo kan hij daar weer slim op inspelen. Kristian: ‘Gaston Mens, onze IT-consultant, weet ontzettend veel van Exact Online én onze online omgeving, omdat hij het samen met ons heeft opgezet. Hij is heel proactief in het geven updates over de stand van zaken. En werkt een nieuwe feature in een module bijvoorbeeld nog niet helemaal? Dan wacht hij niet op Exact om met een update te komen, maar dan gaat hij zelf testen om het op te lossen.’