Zülküf Yilmaz bouwde zijn bedrijf Yilmaz Radijs letterlijk van de grond af op. Met administrateur Engin Demir vormt hij een succesvol team Yilmaz: ‘We zetten vol in op innovatie en digitalisering’. Lees zijn verhaal.

Aan de muur in het kantoor van Yilmaz Radijs prijkt het certificaat ‘Ondernemer van het jaar’. In 2016 loofde sectormagazine Boerderij de prijs uit aan Zülküf Yilmaz voor de snelle groei, eigen productafzet en grote investeringen in innovatie van zijn bedrijf. Een erkenning voor iemand die letterlijk en figuurlijk van ver komt. Zülküf: ‘Als zoon van een Turkse landbouwer groeide ik op de tractor op, maar werd er maar mondjesmaat gemoderniseerd. Toen ik in 1996 mijn broers in Nederland opzocht, viel het kwartje: hier zit de innovatie, hier wil ik ondernemen’.

6 dagen jaarrond oogsten

De broers van Zülküf hebben ook bedrijven in de radijsteelt. Van hen leerde hij de kneepjes van het vak om vervolgens zelf gestaag een bedrijf op te bouwen. Door te blijven uitbreiden en de teelt te optimaliseren, staat er nu een bedrijf dat 6 dagen in de week hoogwaardige radijzen de deur uit ziet gaan. Zülküf: ‘Omdat we expert in zowel losse als bosradijs zijn, kunnen we ook meer klanten bedienen. Daarbij leveren we niet alleen volume, maar ook voedzame, smaakvolle radijzen die lang vers blijven.’

Zülküf en Engin richten hun blik voortdurend op de toekomst om verder te optimaliseren. Daarvoor winnen zij waar mogelijk advies in bij externe adviesbureaus. Bijvoorbeeld advies over het op natuurlijke wijze beschermen van gewassen in plaats van bestrijdingsmiddelen te gebruiken. Zülküf: ‘Daarnaast innoveren we ook op andere gebieden. Zo krijgen we binnenkort nieuwe kleuren radijs, zoals paars, wit, geel en zwart.’

12-maandenteelt

Helaas is niet voor elke innovatiewens een adviseur te vinden. Het gebrek aan expertise op het gebied van de radijsteelt is een uitdaging waar Zülküf en Engin regelmatig tegenaan lopen. Zülküf: ‘De radijsmarkt is een nichemarkt. Er wordt niet erg veel gedaan om zaden te optimaliseren. Maar ook het gebruik van kasverlichting is nog weinig onderzocht. Daarom zijn we dit jaar zelf met een experiment aan de slag gegaan: wij wilden 12 maanden per jaar op volledige capaciteit radijs kunnen produceren, niet alleen in de lente en de zomer. Na 3 maanden eigen onderzoek was onze theorie dat dat met andere belichting in de winter zou moeten kunnen.’

Met hulp van Moore DRV stelde Zülküf een ondernemingsplan op. Zülküf: ‘Moore DRV heeft ons uitstekend geholpen onze plannen te onderbouwen om vervolgens een lening van de bank te mogen ontvangen. Daarmee konden we investeren in lampen met een andere kleur en intensiteit. Vorig jaar herfst, op 9 oktober, gingen de nieuwe lampen aan. Dat was enorm spannend. Maar het is gelukt! De radijzen groeien nu ook in de winter bijna optimaal. We zijn de eerste radijsteler in Europa die op deze innovatieve manier werkt en daar zijn we natuurlijk heel trots op.’

Tijdwinst door digitale oplossingen

Ook in andere bedrijfsprocessen is Yilmaz Radijs voortdurend bezig te optimaliseren. Engin: ‘Met inmiddels 35 medewerkers én een flinke productie is het noodzakelijk om meer zaken digitaal te regelen. Moore DRV ondersteunt ons daarbij met de portal DRV Online, waarin we bijvoorbeeld aangiftes en salarisstroken kunnen controleren en goedkeuren. We hoeven steeds minder in ordners te zoeken naar documenten, maar vinden alles op dezelfde plek online. Daarnaast worden betalingen automatisch naar de bank gestuurd. Al die digitale oplossingen leveren tijdwinst op.’

De digitale oplossingen van Moore DRV zorgen volgens Engin ook voor een beter overzicht over crediteuren en debiteuren. ‘Daardoor is onze cashflow optimaal en stijgt onze rentabiliteit. Door een beter overzicht kunnen we ook beter vooruitkijken en winst behalen. En binnenkort gaan we met Pro werken. Daarin kun je op een handig dashboard alle belangrijke processen in de gaten houden. Dat gaan we nodig hebben in 2019. Ons doel is uit te zoeken wat elke locatie en elke teelt opbrengt en kost om vervolgens onder de streep heldere kwartaalcijfers te zien. Zo kunnen we beter de kostprijs berekenen en betere strategische keuzes maken, zoals bij de verhuizing van een aantal bedrijfsonderdelen naar onze nieuwe locatie.’

Verregaande automatisering

Zülküf wil niet de grootste, maar de beste zijn. ‘Ik hoef geen 50 hectare kassen, maar ik wil vooral dat mijn radijs gezond, mooi, smaakvol en vers is.’ Engin grapt dat Zülküf zijn radijs beter kent dan zijn eigen kinderen. En dat daar een kern van waarheid in zit blijkt wel uit het vurige betoog dat Zülküf houdt: ‘Dankzij verregaande automatisering in onze kassen monitoren we nauwlettend de groei van onze radijs. Temperatuur, belichting, bewatering: alles houden we met computers in de gaten. Maar soms loop ik door de kas, en dan voel ik gewoon: de radijzen lachen niet. Dan bepaal ik intuïtief wat nodig is. Je kan erom lachen, maar ik hou écht van mijn radijs. Uiteindelijk bepaal ik wat onze radijzen nodig hebben, niet de computer.’