Je klant een waardevol advies geven op basis van branchecijfers en toch verontwaardigd de deur gewezen worden? Het overkwam onze proactieve accountant Marc van Can een tijd geleden. Na een half jaar ging hij tóch opnieuw met de klant om tafel. En wat bleek? Marc had destijds goed gezien waarom de winst achterbleef. Samen zochten ze uit hoe ze het probleem konden oplossen en wisten zo de winst uiteindelijk te vertienvoudigen. Nieuwsgierig geworden? Marc vertelt hier het hele verhaal.
‘Een klant met een schoonmaakbedrijf draaide een behoorlijk hoge omzet, maar maakte daarop maar een beperkte winst. Zeg 50.000 euro op 10 miljoen euro omzet. Ze hadden al vaker aangegeven dat ze heel erg hun best deden om een hogere winst te realiseren, maar zeiden dat het steeds niet lukte. Daarvoor wisten ze ook altijd wel een reden aan te wijzen.
Onze taak was in principe vooral om hun eigen administratie te monitoren en de jaarrekeningen plus aangiftes te verzorgen. En eens in de zoveel tijd gingen we bij ze op bezoek om de ontwikkelingen en trends te bespreken. Omdat ik het raar vond dat de resultaten niet omhoog gingen, ondanks de groei van het bedrijf, dacht ik: laat ik het eens van een andere kant bekijken.
Brancheanalyse wees uit dat de loonkosten te hoog waren
Ik maakte een brancheanalyse en kwam er zo achter dat de loonkosten bij dit schoonmaakbedrijf relatief een stuk hoger waren dan bij andere bedrijven in dezelfde sector. Als ze de loonkosten met 5% konden terugdringen, zouden ze gelijk een hele goede winst draaien van wel 2 tot 3 ton. Dus dat leek me een mooi punt om de volgende keer te bespreken.
Toen ik de uitkomst van mijn analyse ter sprake bracht, sloeg de senior directeur verontwaardigd met zijn vuist op tafel. “Wat een onzin”, riep hij uit. “Hoe kom je daar nu bij? De lonen zijn in de cao vastgelegd, dus daar kunnen geen grote verschillen in zitten. Wat heb ik nou aan een adviseur die met zulke ongefundeerde uitspraken komt? Sodemieter maar op. Ik werk liever met een van je collega’s.”


‘Verontwaardigde directeur wees me de deur’
Ik dacht heel even dat het een grap was, maar hij meende het: ik werd met al mijn goede bedoelingen de deur gewezen. Ook toen ik het even had laten bezinken en hem een week later nog eens terugbelde, gaf hij aan dat ik echt niet meer welkom was. We besloten daarom dat het beter was als een relatiebeheerder het bedrijf een tijd lang zou monitoren en dat ik me er verder niet meer mee bezig zou houden.
Tot de klant mij na een half jaar opeens belde met de vraag of we nog eens konden praten. Die kans wilde ik niet voorbij laten gaan! Ik ging erheen, kreeg een kop koffie en tot mijn grote verbazing zei de klant: “Ik ben héél boos op jou. We kennen elkaar al zolang en jij hebt mij in de steek gelaten.” Ik knipperde even met mijn ogen en vroeg hem bij het begin te beginnen, omdat ik hem niet kon volgen.
‘Wat blijkt? Je hebt gelijk’
Hij zei: “Je hebt mij verteld dat onze loonkosten te hoog waren, ik heb je naar buiten geschopt en wij zijn het een en ander nagegaan. Wat blijkt? Je hebt gelijk. Onze loonkosten zíjn te hoog. Omdat wij ons op een project inschrijven, calculeren dat bij wijze van spreken twee medewerkers daar 8 uur per week mee bezig zijn, maar ze in de praktijk 10 uur per week declareren.”
Ze kwamen erachter dat schoonmakers vaak meer tijd schreven op een project dan was ingecalculeerd. Ze declareerden reistijd als werktijd én namen langer pauze dan de bedoeling was. Managers namen het wel waar, maar grepen niet in omdat ze de relatie graag goed wilden houden. En daardoor bleken projecten minder rendabel dan gedacht.
Ook grip op uw cijfers en een accountant die meekijkt en praktische adviezen geeft?
Bekijk hier hoe we dat doen met onze werkwijze DRV Pro
Van 50.000 naar 500.000 winst: eind goed, al goed..
Enerzijds zijn ze er in de calculaties meer rekening mee gaan houden, anderzijds zijn ze beter gaan controleren of de declaraties klopten. En zo konden ze langzaam maar zeker tonnen besparen. Het schoonmaakbedrijf is uiteindelijk van 50.000 euro winst richting de 500.000 euro gegaan. Zeker 2 tot 3 ton daarvan had te maken met de loonkosten. De klant zei dat ik nooit weg had moeten gaan, maar gewoon had moeten blijven zitten. Een les voor de volgende keer om voet bij stuk te houden wanneer we iets signaleren. Maar eind goed, al goed!’
Wilt u ook altijd weten hoe u ervoor staat en een betrokken accountant die in uw cijfers meekijkt? Lees hier hoe we met onze werkwijze DRV Pro u voorzien van praktische adviezen die direct resultaten opleveren!