Advies bij
bij arbeidsongeschiktheid

Arbeidsongeschiktheid: wat wordt er van u als werkgever verwacht?

Een zieke werknemer kost u als werkgever altijd geld. Gemiddeld zo’n 250 euro per dag. Naast alle directe kosten zoals het doorbetalen van salaris en de kosten voor de arbodienst, kan de begeleiding van een zieke werknemer ook veel tijd kosten. Zeker kleine of middelgrote werkgevers zonder een eigen HR-afdeling lopen hier nog wel eens tegen aan. Hieronder vertellen we u meer over welke rechten en plichten u heeft en hoe u hier als werkgever slim mee om kan gaan.

Wat moet u doen bij arbeidsongeschiktheid?

Vanuit de Wet verbetering Poortwachter wordt er van u als ondernemer veel verwacht. En als u zich niet houdt aan deze verplichtingen vanuit de wet dan kunt u ook nog een boete opgelegd krijgen vanuit het UWV in de vorm van een loondoorbetalingsverplichting.
Een arbeidsongeschiktheidstraject is vrij complex en iets dat veel aandacht van u als werkgever vraagt als u dit zelfstandig oppakt. Zo moet u de wettelijke stappen op het juiste moment zetten, regelmatig evalueren met de werknemer, documenten opstellen en passend werk zoeken. En als een werknemer zich niet meer houdt aan de gemaakte afspraken, moet u hier ook nog op bijsturen. Denk daarbij aan waarschuwingen, inzetten van mediation, loon opschorten of zelfs stopzetten. Maar de maatregelen moeten wel voldoen aan wet- en regelgeving. In een arbeidsongeschiktheidstraject kan de frustratie soms hoog oplopen. Het is dus best begrijpelijk dat werkgevers dit vaak erg lastig vinden.

Voordelen van ondersteuning bij arbeidsongeschiktheid

  • U weet zeker dat u voldoet aan uw rechten en plichten en voorkomt zo boetes.
  • Door tijdig de juiste stappen te nemen voorkomt u dat een traject escaleert en hoge kosten met zich mee brengt.
  • Het aantal verzuimende werknemers neemt af.
  • U bespaart uzelf een hoop tijd, zorgen en frustratie gedurende het arbeidsongeschiktheidstraject.

Wilt u goed van start bij arbeidsongeschiktheid?

Dan helpen wij u graag bij:

  • Adviseren of u voldoet aan de wet verbetering poortwachter.
  • Opstellen van een goed verzuimbeleid en protocol.
  • Hulp bij complexe verzuimdossiers waar u zelf niet meer uitkomt.
  • Toetsen of dossiers voldoen aan de wettelijke verplichting en adviseren wat u eraan kunt doen om dit zo goed mogelijk te repareren.
  • Bij een hoog verzuim het verzuim analyseren en oplossingen bedenken om dit naar beneden te krijgen en preventief te voorkomen voor de toekomst.
  • Leidinggevende ontwikkelen in hun verzuimkennis en omgaan met een zieke werknemer, door middel van bijvoorbeeld training of coaching on the job.

Ondersteuning bij arbeidsongeschiktheid?

Ondersteuning nodig bij arbeidsongeschiktheid? Laat hier uw contactgegevens achter en wij nemen vrijblijvend contact met u op.

mr. Kim van de Kasteele

Manager HRM

Contactformulier

  •  *
  •  *
  •  *
  •  *
  •  *