Vanaf 5 maart 2024 kunnen bedrijven weer subsidie aanvragen voor de aankoop of ontwikkeling van nieuw, emissieloos bouwmaterieel. Denk aan graafmachines, betonmixers en bouwaggregaten. Daarnaast is subsidie verkrijgbaar voor de ombouw of aanpassing van bestaand dieselmaterieel naar elektrisch of waterstof. Wilt u gebruikmaken van de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB)? Lees in dit artikel waarvoor de subsidie kan worden toegekend.

Wilt u nieuwe emissieloze (uitstootvrije) bouwmachines kopen of uw bestaande bouwwerktuigen/zeegaande bouwvaartuigen ombouwen of hermotoriseren? Of heeft u een innovatief idee om emissieloze bouwmachines en de daarvoor nodige laadinfrastructuur te verbeteren? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB).

De regeling richt zich op bouwbedrijven die in Nederland gevestigd zijn en die zelf materieel hebben en bedrijven die bouwmaterieel verhuren. Met bouwmachines bedoelen we bouwwerktuigen, hulpfuncties en bouwvoertuigen.

Emissieloze investeringen SSEB

De volgende investeringen komen in aanmerking voor deze regeling:

  • De aanschaf van nieuwe emissieloze bouwmachines
  • Het aanpassen (retrofit) van bouwwerktuigen/ zeegaande bouwvaartuigen om de uitstoot te verminderen of emmissieloos te maken.
  • Innovatieve projecten
  • Haalbaarheidsstudies

Om gebruik te kunnen maken van de aanschaf- of retrofitsubsidie moet u vóór aanvraag een opdrachtbevestiging getekend hebben. Hierin moet wel de ontbindende voorwaarde zijn opgenomen dat de opdracht pas definitief wordt als de aanvraag wordt goedgekeurd. Dit betekent dat u als aanvrager verplicht bent over te gaan tot aanschaf wanneer u de subsidie toegewezen krijgt.

De aanschaf van nieuwe emissieloze bouwmachines via de SSEB

Voor de aanschaf van nieuwe emissieloze bouwmachines is een subsidiebudget vrijgemaakt van € 36 miljoen. Daarbij gelden de volgende voorwaarden:

– Voor alle bedrijven is het maximale subsidiebedrag per bouwmachine €300.000
– Per kalenderjaar kan een onderneming of groep van ondernemingen maximaal 1 miljoen euro per jaar aan subsidie ontvangen voor de SSEB aanschaf en/ of SSEB Retrofit samen.
– De subsidie per nieuwe emissieloze bouwmachine is maximaal 25% van de aanschaf en voor midden- en kleinbedrijf 30%.
– Er mag geen lood in het batterijpakket zitten.

Retrofit onder de SSEB

Onder retrofit wordt verstaan het aanpassen van bouwwerktuigen/ zeegaande bouwvaartuigen om zo de uitstoot te verminderen of emissieloos te maken. Hiervoor is € 10 miljoen subsidie vrijgemaakt. De volgende ombouwingen komen onder andere in aanmerking:

– Een SCR-katalysator aanschaffen en installeren om een bouwwerktuig of zeegaand bouwvaartuig emissiearm te maken. Een SCR-systeem zet stikstofoxide (NOx) om in waterdamp en stikstof (zonder oxiden).
– Een dieselbouwwerktuig ombouwen naar een emissieloze variant door een elektrische aandrijfmotor in te bouwen en te installeren.
– Een bouwwerktuig dat in gebruik is hermotoriseren met verbrandingsmotor (tot en met 560 kW) en emissienorm fase IIIB of ouder. Dit kan door de aanschaf en installatie van een nieuwe verbrandingsmotor vanaf 130 kW met emissienorm fase V (als in de NRMM-Verordening) of door de aanschaf en installatie van een nieuwe verbrandingsmotor die in regeling als gelijkwaardig staat vermeld.
– Een zeegaand bouwvaartuig dat in gebruik is hermotoriseren door de aanschaf en installatie van een nieuwe verbrandingsmotor die voldoet aan de emissienorm IMO MARPOL Tier III.

Wanneer uw aanvraag voor de SSEB- regeling is toegekend, komt u ook bijna altijd in aanmerking voor de Milieu- investeringsaftrek (MIA).

SSEB Innovatie

De SSEB Innovatie is bedoeld voor bedrijven die nieuwe emissieloze bouwmachines ontwikkelen en emissieloos bouwen efficiënter willen maken. Hiervoor is € 9 miljoen subsidiebudget beschikbaar gesteld. De SSEB Innovatie kan voor twee categorieën worden aangevraagd: een project experimentele ontwikkeling en een haalbaarheidsstudie.

Project experimentele ontwikkeling

Dit onderdeel bestaat uit een ‘technische ontwikkeling’ of een ‘project praktijkervaring’. Beide verbeteren producten, processen of diensten die niet al vaststaan.

Onder technische ontwikkeling valt:
– De ontwikkeling van een testversie van een emissieloze bouwmachine.
– Het demonstreren, testen en goedkeuren van de bouwmachine in omgevingen die lijken op echte omstandigheden.

Een project praktijkervaring houdt in:
– U laat in een vrijwel echte gebruiksomgeving zien dat een emissieloze bouwmachine werkt.
– U toont aan dat de bouwmachine werkt in combinatie met factoren waar u in een praktijkproject rekening mee moet houden om succesvol te zijn. Denk hierbij aan laadinfrastructuur, aanpassingen aan netvoorzieningen, rolverdeling, veiligheid, planning, verzekeringen, contracten, opleiding en regelgeving.
– Het hoofddoel van het project is de bouwmachine verbeteren op een manier die niet alleen maar technisch is. Dit kan door opgedane ervaring met onder meer veilig werken, logistieke planning, hoge voltages en laden.

SSEB Haalbaarheidsstudie

In een haalbaarheidsstudie onderzoekt u de sterke en zwakke punten én de kansen en risico’s van een toekomstig project experimentele ontwikkeling. Ook onderzoekt u wat er voor experimentele ontwikkeling nodig is en hoe groot de kans op succes is. Het doel van de haalbaarheidsstudie is beslissen of het zin heeft om uw project of ontwikkeling uit te voeren.

Tip! U kunt uw idee vooraf toetsen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Beoordeling aanvragen

Beoordeling van de aanvragen vindt plaats op volgorde van binnenkomst en voor de subsidie geldt op = op. Wees er dus op tijd bij als u gebruik wil maken van deze subsidieregeling.

Geschreven door:

Tim Kortekaas

Adviseur subsidie & innovatie